Telefon
WhatsApp
İlk Murat 131 ne zaman, nerede üretildi?
300 X 250 Reklam Alanı

 

 

TOFAŞ Bursa Anadolu Arabaları Müzesi'nin bültenine göre Fiat 124 ilk olarak 1966 Cenevre Fuarı'nda tanıtıldı. Aslında savaş sonrası büyüyen orta sınıfın araç ihtiyacı düşünülerek üretilmişti. Yeni basit tasarım anlayışı ve uygun fiyat üzerine odaklandı.

Murat 124 de ilk sac gövdeli model olarak Türkiye'de üretildi.

Fiat'ın, İtalya dışında ortak olduğu şirketlerin ürünlerinin Fiat adını taşımasını istememesi üzerine bir isim arayışı başladı.

Anadol modelinin adı konulurken oluşturulan Cevat Fehmi Başkut, Burhan Felek, Ordinaryus Profesör Nazım Terzioğlu, Hulki Alisbah ve Bernar Nahum'dan oluşan jüri heyeti Murat 124'ün adının konmasında ad görev aldı. Aday olarak 5 isim vardı: Fabrika yakınından geçen çaydan ilham alan Nilüfer, Bursa Ovası'na atıf yapan Ova, Bursa'nın ipek böcekçiliğine atıf yapan Koza, Uludağ ve Bursa iline bir zaman adını vermiş olan Murad-ı Hüdavendigar'ı akla getiren Murat. Bu isimler arasında İtalyan ortaklar da kendi tarihlerinde adı geçen bir generali hatırlatan Murat adını tercih etti.

Adını Bursa'nın Osmanlı'ya başkentlik yaptığı dönemde padişahlık yapan Sultan 1. Murad'dan alan Murat 124, İtalyan Fiat 124 modelinin eşi olarak tasarlandı. 

Murat 124'ün Türkiye'deki üretimi 1971'de başladı ve 1976'ya kadar aralıksız sürdü. Bu zaman zarfında 135 bin araba üretildi. 1.2 litrelik motoru ve 70 beygir gücündeydi.

Tofaş'ın ilk ihracatı da 1974 yılında Murat 124 ile Mısır'a gerçekleştirildi. Firma, o dönemde 75 adet Murat 124'ü Mısır'a gönderdi.

MURAT 124'TEN SONRA SERÇE

1976'da üretimden kalkan Murat 124'ün gövdesi modernize edilerek Serçe isimli daha az donanımlı ve uygun fiyatlı bir otomobil piyasaya sürüldü. Aynı gövde üzerinde geliştirilen Serçe 1983 ve 1994 arasında yaklaşık 28 bin adet üretildi.

İLK MURAT 131 NE ZAMAN, NEREDE ÜRETİLDİ? 

1976 yılında Murat 131 üretimi başladı. Murat 131 ise 1974'te İtalya'da üretilen Fiat 131'in Türkiye versiyonuydu.

TOFAŞ müzesinde bu konuyla ilgili şu bilgi veriliyor: "Zamanın en iyi ralli pilotu olan Walter Röhrl'a göre Fiat 131 Mirafiori şeytana pabucunu ters giydirecek kadar iyi bir otomobildi. Bu orta segment modelle 1980 yılında Dünya Ralli Şampiyonasını kazandı. Fiat 131'in üretimi 4 kıtada 36 yıl sürdü"

Türkiye'de 1976 yılında başlayan Murat 131 üretimi 2001 yılına kadar aralıksız devam etti, yaklaşık 1 milyondan fazla üretildi. Parça ithalatı ve döviz sıkıntısı dönemine rastlayan üretim sürecinde Murat 131'in motor, vites kutusu, aktarma organları dahil pek çok parçası Türkiye'de üretildi.

1977 yılında ise Şahin üretimi start aldı.

1981 yılında Doğan ve Kartal üretimi başladı.

Müzede bu konuda şu bilgiler veriliyor: Murat 131, Tofaş Murat serisinin ikinci nesil üyesiydi. Öncülü Murat 124'ten daha uzun ve daha konforluydu. Tofaş 1981'de Murat 131'in tasarımını güncelledi. Bu tarihten itibaren Murat 131 Kuş serisinin ekonomik aile modeli 'Şahin' adıyla anılmaya başladı. Serinin diğer modellerini lüks ve donanımlı 'Doğan' ve station wagon 'Kartal' oluşturuyordu.

Murat 131 uzun süre Türkiye'de sembol otomobillerden oldu. Dönemin Yeşilçam filmlerinde sıkça öne çıkıyordu. Gırgıriye'de, 1985 yapımı Aşık oldum filminde sıkça anıldı.

 

Kaynak: Bursada bugun

Anasayfa Reklam Alanı 1 728x90

0 Yorum

Henüz Yorum Yapılmamıştır.! İlk Yorum Yapan Siz Olun

Yorum Gönder

Lütfen tüm alanları doldurunuz!

300 X 250 Reklam Alanı

Puan Durumu

Takım OM G M P
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Reklam

300 X 250 Reklam Alanı

Yazarlarımız

Samsun Nöbetçi Eczaneler

Anket

Sidebar Alt Kısım İkili Reklam Alanından İlki 150x150
Sidebar Alt Kısım İkili Reklam Alanından İlki 150x150

E-Bülten Aboneliği